De 6 beste løsningene for å forhindre hårtap

Håravfall kan være en kjedelig ting å oppleve, både for menn og kvinner. Menn forventer gjerne viker etterhvert som de blir eldre, men det kan fortsatt påvirke selvtilliten når det skjer. For kvinner kan den psykologiske effekten være enda mer alvorlig, på grunn av viktigheten som legges i å ha langt, vakkert hår. Ja, man kan si at “det er bare hår”, men prøv å si dette når du ikke har det lenger. Heldigvis er ikke alt håpet ute. Håret kan vokse tilbake med litt hjelp med, så her er de 6 beste løsningene mot hårtap.

1. Kosttilskudd for hårvekst

De mest virkningsfulle dedikerte behandlinger for hårvekst i dag er kosttilskudd, som vanligvis inneholder biotin. Kollagen er også en viktig komponent, i tillegg til koffein. Uansett hvilke tabletter, behandling eller kosttilskudd du bruker, vil disse inneholde en kombinasjon av disse tre effektive ingrediensene, som gir næring, stimulerer hårvekst og fremmer sunnere hår. Husk at disse behandlingene alltid må brukes i minst 3 måneder før du vil begynne å se resultater, selv om det er anbefalt å bruke dem i 6 til 12 måneder for å oppnå full virkning. Dette er trolig den beste av de beste 6 løsningene mot hårtap.

Tilleggstips: Du kan kombinere en tablettbehandling som denne med andre hårvekstbehandlinger, som ampuller som leverer til hårroten, spesielle hårshampoer og serumer. Den samlede innsatsen vil gi håret best mulig anledning til å regenerere seg selv.

2. Kostholdsendringer

Kosthold betyr alt for helsen, både den innvendige og den utvendige. Du tror kanskje at et kosthold som består utelukkende av fast food og frosne produkter ikke har synlige effekter, men det har det - i huden, håret, neglene, etc. Hvis du spiser sunnere, vil du bli sunnere og se sunnere ut. Det er fornuftig, ikke sant? Men hva betyr “sunt” i denne sammenhengen? Supermat, mat rik på vitaminer, proteiner og mineraler, samt magnesium, sink, jern, etc. Og ikke glem vanninntaket! Å drikke vann er svært viktig for din generelle helse, og det bidrar også til hårvekst, så for å holde seg på topp anbefales det å drikke 2 liter per dag.

Tilleggstips: Hvis du synes det er vanskelig å bare bytte til en ny diett over natten, fortvil ikke. Du kan gjøre det gradvis, ved å erstatte basiskost med sunnere matvarer fra tid til annen. Du vil merke at du vil begynne å se og føle deg bedre og håret vil slutte å falle ut.

3. Forsiktig hårstell

Noen av oss er skyldig i å forsømme håret, spesielt i perioder med stress. Det er et velkjent faktum at stress fører til hårtap, så det er spesielt viktig å ta ekstra godt vare på det i tider som dette. Invester i en kombinert sjampo og balsam av god kvalitet, men ikke begrense deg til det. Bruk en leave-in balsam et par ganger i uken, og en maske et par ganger i måneden. Hvis du ikke ønsker å velge profesjonelle produkter, kan du komme unna med å bruke noe sånt som olivenolje eller kokosolje - de er svært nærende og vil ikke bryte banken. Alt du egentlig trenger er å dekke håret i olje, pakke det inn, og deretter holde det slik over natten. Håret ditt vil bli synlig blankere og sunnere.

Tilleggstips: Sørg for å gi håret en god vask og flere skyllinger etter en oljebehandling, ettersom restene kan være vanskelige å få ut.

4. Regelmessig hodebunnsmassasje

Enkelte har ikke tro på hodebunnsmassasje, men dette handler om å stimulere hodebunnen og hårrøttene. Når du masserer hodebunnen stimulerer du blodtilstrømningen, som i sin tur bidrar til å stimulere hårvekst. Du kan bruke fingrene eller en av de spesielle hodebunnsapparatene, hvis du foretrekker det.

Tilleggstips: Ha realistiske forventninger; du vil ikke bli Rapunsel over natten, men håret vil vokse raskere. Husk at du må ha tålmodighet.

5. Begrenset eksponering for varme

Varme er noe av det mest skadelige for håret vårt. Varmeskader kan føre til at håret blir tørt og sprøtt, spesielt ved endene. Over tid vil endene splittes, brytes, danne knuter og henge seg opp i hårbørsten, etc. For ikke å nevne det faktum at hår som regelmessig varmebehandles har en tendens til å miste glansen. Å avstå fra varme vil ikke stimulere til vekst, men det vil hjelpe deg å holde på håret du allerede har, uten å skade det videre.

Tilleggstips: Hvis du bruker varme på håret ditt (inkludert en hårføner), glem aldri å bruke varmebeskytter. Nå er det flere muligheter enn noen gang, og alle lager dem, fra de mest basic til de mest luksuriøse varemerkene. Den kommer vanligvis i en sprayflaske, slik at det er enkelt å raskt klargjøre håret før du bruker varme.

6. Reduser påkjenninger

Når vi sier “påkjenninger”, refererer vi til fysiske belastninger som håret utsettes for, som for eksempel å knytte det opp, å dra i det, å børste det hardt uten å fjerne knutene først, etc. I utgangspunktet vil alt som hindrer hårets sunnhet telle som en belastning. Hva betyr det? Unngå hestehale, fletter, eller kompliserte frisyrer; spesielt hvis du har en tendens til å binde håret veldig tett. I stedet kan du gi håret ro en stund, og bare la det være. Spesielt om natten bør håret være løst.

I tillegg til dette kan mentalt, emosjonelt og psykologisk stress også være en belastning for håret. Personlige problemer, arbeidsrelatert stress, familiedrama, samlivsproblemer og krangling med venner - disse alle kan bidra til hårets dårlige tilstand. Ikke fordi du drar ut håret, men fordi det er ubalanse i systemet. Det beste du kan gjøre for helsen din og håret ditt er å slappe av og prøve å ikke la ting gå inn på deg.

Tilleggstips: Prøv å bruke et hår-scrunchie i stedet for en vanlig hårstrikk. Scrunchies er mye snillere mot håret og vil ikke bøye eller eller presse sammen sensitivt hår